Po latach oczekiwań mieszkańców Gdańska wraca temat budowy wiaduktu nad skrzyżowaniem ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej – jednym z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych miasta. Władze zapowiadają przygotowanie koncepcji i projektowanie inwestycji, która ma odciążyć południowe dzielnice i poprawić płynność ruchu.
Gdańscy radni z klubu Wszystko dla Gdańska złożyli interpelację, by interweniować i zachęcić władze miasta do analizy możliwości wybudowania wiaduktu nad skrzyżowaniem ulic. Łostowickiej i alei Armii Krajowej.
Mieszkańcy od lat oczekują estakady w tym miejscu, które jest kluczowym połączeniem dla wielu dzielnic miasta. Jak wskazuje oficjalny portal trójmiejskiej miejscowości, przez aleję Armii Krajowej przejeżdżają m.in. mieszkańcy Ujeściska-Łostowic, Chełmu, Wzgórza Mickiewicza, ale też Oruni Górnej-Gdańska Południe i kilku innych, co przekłada się na regularne i uciążliwe korki.
Władze miasta mają świadomość problemu. Próbowali w ostatnim czasie różnych rozwiązań, by zniwelować korki. Jednym z nich była zmiana organizacji ruchu, która nastąpiła w 2024 roku. Dzięki niej, kierowcy mogą skręcać w lewo z al. Armii Krajowej na al. Havla z dwóch pasów. Zmniejszyło to nieco zatory, jednak kłopot jest ciągle obecny.
Zielone światło od miasta
Na interpelację odpowiedział zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki – Piotr Grzelak. Zgodził się z radnymi, wskazując, że to najlepszy czas, by powrócić do budowy wiaduktu nad ulicą Łostowicką.
– Zlecimy przygotowanie wielowariantowej koncepcji, a w kolejnym etapie przystąpimy do projektowania. Przypomnę, że obecnie realizujemy ulicę Nową Świętokrzyską, kończymy projektowanie Nowej Jabłoniowej, a wkrótce przystąpimy do przygotowania dokumentacji dla Nowej Bulońskiej Południowej. To pakiet kluczowych inwestycji dla Gdańska Południe – zapowiedział.
Pierwsze kroki jeszcze w 2023
Gdańsk w przeszłości podejmował już działania w tej sprawie. W 2023 roku zlecono przygotowanie kompletnej analizy i prognozy ruchu w ciągu al. Armii Krajowej pod kątem wyboru wariantu, dla którego kryterium oceny będzie jego najlepsza efektywność, płynność i przepustowość.
Wówczas eksperci mieli zająć się analizą trzech wariantów. Pierwszy z nich to budowa wiaduktu nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Vaclava Havla z pasami ruchu w obu kierunkach. Drugi zakładał budowę wiaduktu w kierunku obwodnicy nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką z pasami ruchu w kierunku obwodnicy, a trzeci budowę lewoskrętu z al. Armii Krajowej w al. Vaclava Havla poprzez wydłużenie pasa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.